Waselius & Wist Navigation
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
  • Our team
  • In Focus
    • Recent Work
    • News
    • Legal Updates
    • Publications
    • Rankings
    • Blog
    • Newsletter
  • About Us
    • Corporate Social Responsibility
  • Expertise
    • Banking and Finance
    • Capital Markets
    • Corporate and Commercial
    • Corporate governance and Investigations
    • Data Protection
    • Dispute Resolution
    • Employment and Incentives
    • Energy and Natural Resources
    • EU and Competition
    • Financial Regulatory and Compliance
    • Insurance
    • Intellectual Property and Technology
    • Marketing
    • Mergers and Acquisitions
    • Private Equity
    • Real Estate
    • Restructuring and Insolvency
    • Tax and Structuring
  • Careers
    • Lawyers
    • Law students
    • Support staff
    • Open Positions
    • Contact
  • Contact
In Focus
Home In Focus Pykälät Töissä: Saako työntekijä enää sanoa mitään?

Blog27.08.2020

Pykälät Töissä: Saako työntekijä enää sanoa mitään?

Kun ammattiurheilija polvistuu kansallislaulun ajaksi kiinnittääkseen katsojien huomiota yhteiskunnallisiin kysymyksiin tai poliisi osallistuu pride-kulkueeseen virka-asussa osoittaakseen tukensa marssijoille, työntekijän ei pitäisi yllättyä, jos heidän työnantajansa tulee väistämättä vedetyksi mukaan tilanteeseen. Mutta näin sosiaalisen median aikakaudella työnantaja voi yllättäen päätyä keskelle kohua työntekijän räväkän mielipidekirjoituksen tai reaktioita herättävän some-julkaisun johdosta. Missä menee hyväksyttävyyden raja? Mitä työnantajan tulee sietää ja milloin vapaa-ajalla esitetyt mielipiteet oikeuttavat työnantajan ryhtymään toimenpiteisiin?

Työntekijöilläkin on sananvapaus

Lähtökohtaisesti työntekijällä on oikeus pitää yksityiselämänsä ja työelämänsä erillään ja työnantajan asiana ei ole valvoa tai kontrolloida työntekijää tämän vapaa-ajalla. Työntekijän oikeutta ilmaista mielipiteitään turvaa myös perustuslain mukainen sananvapaus ja työnantajan ei todellakaan pitäisi puuttua työntekijän sanomisiin kevein perustein.

Työntekijän sanavapaus ei kuitenkaan ole rajoittamatonta. Työntekijän lojaliteettivelvollisuudesta seuraa, että työntekijän tulee välttää kaikkea, joka voisi loukata työnantajan kunniaa tai haitata olennaisesti tämän toimintaa. Lojaliteettivelvollisuus ulottuu myös vapaa-ajalle ja työntekijän tulee myös vapaa-ajan toiminnassaan huomioida miten toiminta voi vaikuttaa hänen työnantajaansa.

Asiallinen kritiikki on hyväksyttävä

Lojaliteettivelvollisuus ei tarkoita, että työntekijän tulisi mukisematta hyväksyä työnantajansa toiminta. Työntekijöillä on oikeus esittää kritiikkiä ja esittää julkisesti työnantajan näkemyksestä poikkeavia kannanottoja ilman, että työnantajalla on oikeutta puuttua työntekijän toimintaan.

Kaikki kritiikki ei kuitenkaan ansaitse suojaa ja tuomioistuimet ovat vetäneet rajaa perustellun kritiikin ja vain vahingon aiheuttamiseen tähtäävän häiriköinnin välillä. Työtuomioistuin esimerkiksi on katsonut, että kaupungin työntekijällä oli oikeus kritisoida kaupungin suunnittelemia toimenpiteitä julkisuudessa, kun työntekijän voitiin katsoa pyrkineen näin vaikuttamaan asian käsittelyyn kaupunginvaltuustossa. Kun työntekijä kuitenkin jatkoi ratkaisun kritisointia myös päätöksenteon jälkeen, toiminalle ei enää nähty muuta motiivia kuin työnantajan vahingoittaminen ja kaupungilla oli oikeus päättää työntekijän työsuhde lojaliteettivelvollisuuden rikkomisen johdosta.

Vaikka kritiikki kohdistuisi vireillä olevaan asiaan työnantajan ei kuitenkaan tarvitse sietää asiattomuuksia. Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin on esimerkiksi omassa ratkaisukäytännössään katsonut, että työnantajaa halventavan pilapiirroksen julkaiseminen loukkasi työnantajaa niin, että työnantajalla oli oikeus päättää kuvan tehneiden työntekijöiden työsuhteet.

Kontekstilla on merkitystä

Työntekijän sananvapaus onkin laajimmillaan työntekijän esittäessä näkemyksiään vapaa-ajallaan yksityishenkilö kertomatta työnantajaansa tai asemaansa. Työntekijän vastuu kasvaa kuitenkin heti, kun työntekijä on yhdistettävissä työnantajaansa, Esimerkiksi työntekijän television viihdeohjelmassa esittämien kommenttien sopivuutta arvioidessaan Työtuomioistuin kiinnitti huomiota siihen, että työntekijä oli ohjelmassa maininnut työnantajansa nimeltä. Koska työntekijän rasistiset ja työnantajan arvojen vastaiset kommentit oli tästä johtuen voitu yhdistää työnantajaan, työtuomioistuin katsoi, että työntekijän työsuhteen päättäminen oli ollut oikeutettu toimenpide.

Joskus työntekijän asema organisaatiossa voi myös olla sellainen, että työntekijän on liki mahdotonta esiintyä julkisuudessa yksityishenkilönä ainakaan missään työnantajan toimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jos työntekijän tehtäviin kuuluu edustaa työnantajaansa julkisuudessa, työntekijän voidaan helposti mieltää edustavan työnantajaansa silloinkin kun työntekijä haluaisi esittää vain henkilökohtaisen mielipiteensä.

Somen lumo ja kirous

Kuten niin monessa asiassa, myös tässä sosiaalinen media ei ole muuttanut perimmäisiä lainalaisuuksia mutta samalla kaikki on muuttunut. Työntekijän sosiaalisessa mediassa esittämiä kommentteja tarkastellaan samoin kriteerein kuin muutoin julkisuudessa esitettyjä näkemyksiä. Suuri muutos tuleekin siitä, että sosiaalisessa mediassa esitetty kommentti voi saavuttaa monin verroin suuremman yleisön kuin aikanaan paikallislehden mielipidepalstalle lähetetty vihainen kirjoitus.

Joskus viesti voi lähteä leviämään paljon laajemmalle kuin työntekijä oli itsekään ajatellut. Kun pienehkölle seuraajajoukolle osoitettu vitsi yht’äkkiä leviää kulovalkean tavoin, työnantajan on syytä pitää mieli kylmänä. Toimenpiteitä harkitessa on huomioitava, mikä on ollut työntekijän tarkoitus. Ymmärtämättömyydestä johtuvaan rikkomukseen on syytä suhtautua lievemmin kuin tietoiseen ja tarkoitukselliseen työnantajan vahingoittamiseen.

Ohjaa ja ennakoi

Vaikka työnantajalla ei ole oikeutta määrätä työntekijän vapaa-ajasta tai velvoittaa työntekijöitä toimimaan sosiaalisessa mediassa jollain tietyllä tavalla, asiaa ei silti kannata sivuuttaa ohjeistuksissa. Määrittämällä toimivat pelisäännöt työnantaja voi päästä osalliseksi työntekijöiden näkyvyydestä. Ahkeraan viestivä lentokapteeni tai vakuutusmyyjä on myös työnantajalleen arvokas lähettiläs.

 

 

Takaisin “Pykälät Töissä” -sarjan etusivulle.

Haluatko saada tuoreet artikkelit suoraan sähköpostiisi? Lähetä meille sähköpostisoitteesi, niin lisäämme sinut jakelulistalle: newsletter@ww.fi

Kirjoittaja:

Jouni Kautto

Specialist Partner

Share:
Image

Contact info

Eteläesplanadi 24 A
00130 Helsinki, Finland

+358 9 668 9520
+358 9 668 95 222
ww@ww.fi

Quick links

  • Our Team
  • In Focus
  • About Us
  • Expertise
  • Careers

E-invoicing

E-address: 003710525214
Operator: Apix Messaging Oy
Service ID: 003723327487


BUSINESS ID 1052521-4
VAT ID FI10525214

Legal notice
Privacy notice
General Terms and Conditions

© 2022 Waselius & Wist

This website uses cookies to compile statistical data on the use of our website in order to enable us to evaluate and improve our site. OK Decline Cookie Policy
Manage Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT